Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

ProPhilarmonia

<<  Octombrie 2019  >>
 Lu  Ma  Mi  Jo  Vi  Sâ  Du 
   1  2  3  5  6
  7  8  9101213
141516171920
212223242627
283031   

Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Vineri 13 decembrie

Cu toate că se petrece vineri, 13 decembrie, programul concertului simfonic ne va aduce multă bucurie. Maestrul Mark Kadin va conduce de la pupitrul dirijoral Concertul pentru pian şi orchestră în la minor, op.16 de Edvard Grieg, selecţiuni din Baletul „Lacul lebedelor” de Piotr Ilici Ceaikovski şi - tot de Ceaikovski, Suita „Spărgătorul de nuci”.

Concertul pentru pian de Edvard Grieg este binecunoscut şi foarte iubit la Timişoara, ca şi pretutindeni. În aprilie 1868, se naşte Alexandra, dăruind familei Grieg multă bucurie. În vară se vor afla toţi într-un mic sat din Danemarca. Acolo se naşte capodopera sa: concertul pentru pian. În august în timp ce lucra la concert, află că prietenul său, compozitorul norvegian Halfdan Kjerulf, a încetat din viaţă. Datorită acestui fapt, pe lângă multă bucurie, vom întâlni în paginile concertului şi umbre de melancolie.

Este una din cele mai importante şi caracteristice lucrări ale lui Grieg datorită inventivităţii, înveşmântării melodice şi a unei orchestraţii pline de fantezie şi originalitate. Deşi compozitorul era un excelent pianist, totuşi el a încredinţat premiera concertului, 3 Aprilie 1869, pianistului Edmund Neupert. În 1879, Grieg îl interpretează în sala Gevandhaus din Leipzig.

Citeşte mai departe...

Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Vineri 6 decembrie

Personaj legendar şi mitic, Moş Nicolae, ne aduce în dar pe scena Capitol un medalion Mozart, mai precis trei concerte pentru pian şi orchestră. Dirijorul şi pianistul Pascal Godart, împreună cu pianista Alexandra Mihaela Vizman ne vor oferi o demonstraţie elocventă despre diversitatea şi prospeţimea concertelor pentru pian ale genialului compozitor. Protagoniștii au ales pentru seara de vineri, 6 decembrie, concertele nr.13, 24 şi 23, respectiv cele cu numerele 415, 491 şi 488 din catalogul întregii creaţii mozartiene.

Instrumentul preferat al marelui compozitor a fost pianul, pentru care a scris 27 de concerte. În anul 1781 a hotărât să-şi continue cariera în marea capitală — Viena. A riscat astfel postul sigur şi călduţ de la Curtea din Salzburg pentru o incertă carieră în vestitul oraş muzical. Urma să se întreţină din compoziţie, profesorat şi din concerte solistice. Spera să obţină aprecierea mai marilor zilei şi a populaţiei locale. În toamna târzie şi iarna lui 1782 a compus o serie de trei concerte pentru pian, cunoscute azi sub numele de concertele vieneze. Primul concert pe care-l vom asculta, cel de-al treilea din serie, este în do major. Orchestraţia a fost făcută pentru corzi, dar şi pentru oboi, fagoţi, corni, trompete şi timpani. A compus şi o variantă numai cu cvartet de coarde, pentru a putea fi interpretată în spaţii mai mici, camere şi saloane. Tonalitatea, structura muzicală şi componenţa orchestrei, i-au determinat pe critici să asocieze concertul, oarecum, cu muzica militară. Prima audiţie s-a petrecut la Viena, la 23 martie 1783, la pian fiind compozitorul.

Citeşte mai departe...

Festivalul de Muzica Veche Timisoara

Festivalul de muzica veche 2019

Festivalul International "Iubiti Muzica Romaneasca"

afis 10-17 octombrie 2019 PREVIEW