Anunt concurs ocupare posturi
Nr.înreg. 1801 / 02.04.2019
ANUNŢ
Filarmonica „Banatul” Timişoara organizează în data de 02.05.2019, ora 10.00, concurs în vederea ocupării pe perioada nedeterminata a funcţiilor vacante, în regim contractual, din cadrul de:
Economist - Birou Financiar-Contabil;
Curier (cu atribuții SSM) – Birou Resurse Umane, Comunicare.
Avancronica de Vineri 5 aprilie
Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Vineri 5 aprilie
Maestrul Radu Popa va conduce concertul simfonic de vineri, 5 aprilie şi ne propune următorul program — Suita orchestrală nr.2 în si minor de Johann Sebastian Bach, „Dixtuorul” op.14 pentru 10 instrumente de suflat de George Enescu şi Simfonia în re minor de César Franck.
Suitele orchestrale ale lui Bach completează în mod fericit „ciclul brandemburgic”. Ele sunt în multe privinţe înrudite, în principal datorită faptului că Bach a dezvăluit şi dezvoltat în mod variat tradiţiile realiste ale artei instrumentale populare. Cele patru suite sunt foarte variate în ceea ce priveşte conţinutul şi mijloacele de expresie, nici una nu este o repetare a alteia. Fiecare parte poate fi numită mic poem orchestral, sau tablou. Frumuseţea lor, chiar dacă suntem în perioada perucilor, constă în tratarea strălucitoare a vechilor dansuri de curte, fiind şi un mic început pentru viitoarea muzică simfonică. Bach le-a numit şi Uverturi pentru că fiecare suită are la început o uvertură care oferă un caracter serios, un început plin de sobrietate. Suita a doua, în si minor, a fost compusă în anul 1721, la Köthen, simultan cu concertele brandemburgice. Este cu flaut solo, a cărui partitură va fi interpretată vineri seara de Cristina Bojin. Se poate afirma că suitele şi concertele brandemburgice au fost un exerciţiu extraordinar pentru făurirea stilului marilor compoziţii vocal-simfonice cu caracter monumental, pe care ni le-a dăruit Marele Cantor mai târziu.
Avancronica de Vineri 29 martie
Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Vineri 29 martie
Pentru vineri, 29 martie, Filarmonica „Banatul” a programat un concert vocal-simfonic. Vom fi în ambianţa muzicii franceze. Maurice Ravel va fi prezent cu piesa „Le tombeau de Couperin” şi Concertul pentru pian şi orchestră în sol major, iar Gabriel Fauré cu Recviemul pentru solişti vocali, cor şi orchestră în re minor, op 48.
În 1917 Ravel a finalizat o suită pentru pian solo, urmând tradiţia dansurilor preclasice. Inspiraţia de a compune se baza pe de o parte pe sentimentele sale în legătură cu moartea a doi fraţi, buni prieteni cu el, în Primul Război Mondial şi totodată pe dorința de a aduce un omagiu compozitorului François Couperin. „Mormântul lui Couperin” este o suită meditativă, scrisă cu inima uşoară, este mai mult decât tragism şi umbre, evocate de titlu. Chiar el a replicat criticilor că „Moartea însăşi este apăsătoare şi rea, ca să mai tulbure prin tragism liniştea eternă”. Din cele 6 părţi ale suitei pentru pian, Ravel a păstrat pentru orchestrarea lor, în 1919, doar patru — Preludiu, Forlane, Menuet şi Rigaudon. Premiera a avut loc în februarie 1920 cu Rhené Baton la pupitrul dririjoral al orchestrei „Pasdeloup”, cea mai veche orchestră din Franţa.
Avancronica de Vineri 22 martie
Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Vineri 22 martie
Concertul simfonic din 22 martie cuprinde în program două lucrări: „Anotimpurile” — concert pentru vibrafon, marimbă şi orchestră de Alexandru Anastasiu şi Simfonia în do major de Georges Bizet.
Anotimpurile, un subiect ce a fost mereu un motiv de inspiraţie atât pentru muzicieni, cât şi pentru artiştii plastici, oferind artiştilor peisaje, culori sau situaţii diverse, dându-le posibilitatea să se confrunte de fiecare dată cu soluţii tehnice noi, cu modalităţi artistice deosebite. Oferta a fost generoasă mereu — frigul, gheaţa şi ninsorile iernii, explozia renaşterii naturii în primăvară, căldura sau furtunile verii, tonurile calde şi moi ale toamnei, cu sărbătorile recoltelor sau fericirea lichidă din butoaie. Îndrăgostit de sonoritatea de excepţie şi de potenţialul de exprimare al vibrafonului, percuţionistul Alexandru Anastasiu a hotărât să se dedice cu totul acestui instrument, devenind nu numai un foarte bun instrumentist, dar şi compozitor. Printre multele iniţiative de promovare, de a aduce vibrafonul cât mai aproape de public, se numără şi organizarea primului Festival Internaţional de Vibrafon din lume, în anul 2012, împreună cu Societatea Română de Radiodifuziune. Să spunem că vibrafonul a fost inventat la începutul secolului XX, de către afro-americani şi a fost folosit iniţial în jazz, mai apoi intrând treptat în toate genurile muzicale. La fel, literatura pentru acest instrument a cunoscut o expansiune notabilă, trecând de la muzica de cameră la adevărate concerte cu vibrafonul solist. Vineri seara, sub conducerea maestrului Gheorghe Costin, Alexandru Anastasiu va interpreta propria sa lucrare.