Avancronica de concert Vineri 24 aprilie
Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Vineri 24 aprilie
Al doilea concert simfonic din cadrul Festivalul Internaţional Timişoara Muzicală este programat vineri, 24 aprilie, este realizat în colaborare cu Centrul Cultural German din Timişoara, fiind susţinut de Institutul Goethe şi Ministerul German de Externe. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Michael Hasel care ne propune spre audiţie următoarele lucrări: Preludiul Operei Maeştrii cântăreţi din Nürnberg de Richard Wagner, Concertul dublu pentru flaut piccolo, flaut de concert şi orchestră de Horia Şurianu şi Simfonia nr.8 în sol major op.88 de Antonin Dvořak.
Plecat la băi la Marienbad imediat după terminarea operei „Tannhäuser”, în 1845, Wagner citeşte într-o carte privind istoria artei şi literaturii germane despre concursurile ce se desfăşurau între cântăreţi, în epoca medievală. Îl încântă un atare subiect, deoarece putea compune o operă care să fie o continuare a celei pe care tocmai o terminase. Mai exista un motiv, dorea să speculeze subiectul, prezentând printr-o legendă străveche problematica actuală a muzicii timpului său. Având multe alte proiecte în minte, abandonează munca la „Maeştrii cântăreţi din Nürnberg”, cum dorea să se cheme noua operă. Aceasta mai putea aştepta. În toamna anului 1861, vizitând un muzeu din Veneţia, unde a fost invitat de prietenul său Otto Wesendonk, privind tablouri cu teme de muzică din secolul XVI, îi revin în minte vechile planuri despre maeştrii cântăreţi. Probabil şi influenţa frumoasei soţii a lui Otto, Mathilda, pe care Wagner o adora în taină, l-a determinat să reia lucrările la opera care va deveni cea mai cântată şi astfel cea mai cunoscută creaţie a sa. A terminat lucrarea în octombrie 1867. Uvertura, care conţine majoritatea temelor importante şi care reprezintă personajele centrale, a fost scrisă mult înaintea finalizării operei. Wagner însuşi a dirijat-o în câteva concerte.
Avancronica de concert Vineri 17 aprilie
Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Vineri 17 aprilie
Manifestare muzicală de mare anvergură, Festivalul Internaţional Timişoara Muzicală, îmbrăţişat de aşteptata primăvară, debuteză vineri 17 aprilie ora 19 cu concertul simfonic care va fi dirijat de maestrul Radu Popa. Concertul Filarmonicii „Banatul” este realizat în colaborare cu Centrul Cultural German din Timişoara şi este susţinut de Institutul Goethe şi Ministerul German de Externe. Programul inaugural conţine Concertul pentru pian şi orchestră în mi bemol major op.3 de Martin Münch, lucrarea Semnale de Adrian Iorgulescu şi Concertul pentru vioară, violoncel şi orchestră în la minor op.102 de Johannes Brahms.
Născut la Frankfurt în 1961, Martin Münch a studiat muzica şi filozofia la Mainz, iar compoziţia la Karlsruhe. Până în 1994 a fost profesor de pian la Universitatea din Bamberg. S-a aflat ca solist pe aproape toate scenele de concert din Europa. A fost invitat să concerteze în Brazilia, Japonia, Argentina şi în Statele Unite ale Americii. În medie susţine cam 30 de concerte anual. De multe ori scriem că interpretul multor concerte în primă audiţie a fost însuşi compozitorul. Iată un astfel de eveniment pe scena filarmonicii. Avem prilejul să ascultăm o lucrare concertantă interpretată de compozitorul ei.
Avancronica de concert Joi 9 aprilie
Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Joi 9 aprilie
Şi în această săptămână, concertul Filarmonicii „Banatul” va avea loc în ziua de joi. Astfel, la 9 aprilie vom asculta un program propus de maestrul Leonard Dumitriu, care se va afla la pupitrul dirijoral şi care conţine două lucrări foarte îndrăgite de melomani: Concertul pentru pian şi orchestră nr.2 în do minor op.18 de Serghei Vasilievici Rahmaninov şi Simfonia în re minor de César Franck. Cea mai îndrăgită lucrare a lui Rahmaninov este fără îndoială acest concert pentru pian, în do minor. Ca şi alte mari creaţii umane, el s-a născut din suferinţă. De ce a fost dedicat doctorului Nikolai Dahl, specialist în neuropsihiatrie? După eşecul de la premiera Simfoniei I, când a fost desfiinţat de critici, Rahmaninov se gândea să renunţe la compoziţie şi să se rezume la cariera de pianist solist. A intrat într-o depresie adâncă înecându-şi deziluziile în alcool. Salvarea a venit de la doctorul Dahl, care era şi muzician amator, la al cărui cabinet de consultaţii, familia lui Rahmaninov l-au încurajat să meargă. Între ianuarie şi aprilie 1900, a frecventat regulat şedinţele de tratament. Nu ştim dacă momentele de hipnoză, sau încurajările şi îmbărbătările acestui doctor specialist, iubitor de muzică, sau toate la un loc, l-au convins pe Rahmaninov că destinul lui este hărăzit compoziţiei. Povestirile spun că Dahl l-ar fi îndemnat să scrie un concert pentru pian, ceea ce a şi făcut. Succesul de la premiera integrală, din 27 octombrie 1901, a fost extraordinar. Era un dublu succes, compozitorul fiind şi solistul concertului. Când Dr. Dahl, fericit, l-a felicitat pentru concert, Rahmaninov i-a răspuns „acest concert este opera dumneavoastră”.
Avancronica de concert Joi 2 aprilie
Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Joi 2 aprilie
În respectul pentru desfăşurarea evenimentelor de pregătire a Sărbătorilor de Paşte, Filarmonica „Banatul” a programat următoarele două concerte simfonice pentru ziua de joi. Maestrul József Horváth, aflat la pupitrul dirijoral, ne propune pentru joi, 2 aprilie, un concert vocal-simfonic care conţine Concertul pentru pian şi orchestră în re minor de Johann Sebastian Bach şi Paukenmesse în do major pentru solişti, cor şi orchestră de Joseph Haydn.
Doi dintre cercetătorii creaţiei lui Bach presupun că acest concert ar fi fost iniţial compus pentru vioară şi orchestră. Totuşi, muzicologii Spitta şi Schweitzer nu au reuşit să găsească atare versiune a lucrării. Noi o cunoaştem pe aceea pentru clavecin, iar începând cu secolul XX, concertul a fost interpretat cel mai des la pian.