Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Vineri 24 IANUARIE Ora 19

În timp ce o parte a colectivului Filarmonicii „Banatul” se află în Franţa pentru a interpreta opera „Tosca” a lui Puccini, ceilalţi, rămaşi acasă, ne vor prezenta vineri, 24 ianuarie, un medalion Beethoven, un fel de continuare a muzicii de săptămâna trecută. De această dată în mijlocul muzicienilor se va afla maestrul Misha Katz.  În deschidere, pianistul Timur Sergeyenia va interpreta Concertul nr.4 în sol major pentru pian şi orchestră de Ludwig van Beethoven. Acest concert care se apropie ca popularitate de renumitul concert Imperialul, nr.5, a fost compus între anii 1805-1806. Beethoven l-a prezentat pentru prima oară în martie 1807, într-o audiţie privată la Castelul Prinţului Lobkowitz. Premiera oficială s-a petrecut la Viena în 1808. A fost ultima dată când Beethoven a apărut în public ca solist cu orchestra. Concertul a fost dedicat Arhiducelui Rudolph, prieten, elev al său şi mare patron al artelor. Prezentat la premiera de la Viena într-un concert de patru ore, el nu a avut ecoul pe care-l merita, trecând în uitare până când tânărul Felix Mendelsohn Bartoldy, l-a prezentat la Leipzig, în 1834. Prezent acolo, Robert Schumann a rămas transfigurat de frumuseţea acestui concert. La ieşire spunea — „Stăteam pe locul meu înmărmurit, fără să mi se mişte niciun muşchi, uitând aproape să respir”.

Spre sfârşitul anului 2008, într-o integrală a concertelor de Beethoven, a fost interpretat pe scena Capitol, Rondo pentru pian şi orchestră în si bemol major, pe care-l vom asculta şi vineri seara, în interpretarea lui Timur Sergeyenia.  Se pare că era destinat să devină parte finală a concertului pentru pian nr.2, dar a fost îndepărtat şi a fost publicat ca piesă de sine stătătoare la doi ani după moartea lui Beethoven. Pentru că manuscrisul avea părţi solistice care lipseau, marele pianist Carl Czerny şi-a asumat rolul de a încheia lucrarea. Vom observa cu plăcere schimburi de culori între solist şi orchestră, iar în centrul piesei ne va atrage atenţia o melodie îngrijită şi sensibilă, o variantă a temei principale. După cadenţa pianului care anunţă finalul lucrării, aceeaşi temă se întoarce şi încheie rondo-ul cu un sentiment de mare bucurie.

La finalul concertului vocal-simfonic vom asculta fantezia pentru pian, cor şi orchestră, compusă de marele titan al simfonismului în 1808, şi rescrisă în 1809. Este o lucrare senină şi luminoasă şi are o formă destul de originală, dovadă că marii compozitori au adaptat întotdeauna forma la necesităţile interioare ale conţinutului. Acesta este de fapt un elogiu adus artei şi este interesant că Beethoven a scris întâi muzica, aşa cum a fost dictată de sufletul său poetic şi abia mai apoi a adaptat un text corespunzător. De menţionat pentru melomani este faptul că după introducerea pianului, ce are un caracter improvizatoric, se remarcă cu uşurinţă o temă care anticipează destul de elocvent Oda bucuriei din finalul Simfoniei a IX-a, imnul de azi al Uniunii Europene.

Solist este pianistul Timur Sergeyenia. Corul nostru a fost pregătit de maestrul Iosif Todea.

Mircea Tătaru