Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Vineri 13 Iunie Ora 19

Prima lucrare pe care o vom asculta în concertul Filarmonicii Banatul de vineri 13 iunie, este Concertul nr.1 pentru pian şi orchestră op.15 de Ludwig van Beethoven. Trebuie să informăm publicul meloman că acest concert ar trebui să poarte numărul 2. Primul concert pentru pian pe care l-a scris Beethoven poartă actualmente numărul 2. Confuzia provine de la faptul că nefiind mulţumit în întregime de primul său concert, a amânat să-l publice, făcându-i o serie de modificări, printre care chiar înlocuirea totală a ultimei părţi — Rondoul.  În timp ce lucra la refacerea primului concert, Beethoven a dat liber publicării celui de-al doilea compus, cel în do major, pe care-l vom asculta vineri seara în interpretarea pianistei Mihaela Iana-Mihăilescu. Concertul a fost compus între anii 1796-1797 şi a fost dedicat elevei sale, Contesa Anna Luisa Barbara Keglevics. Începând cu premiera de la Praga, Beethoven l-a interpretat cu mult succes în diferite turnee prin oraşele germane. La Praga, publicul a primit concertul cu căldură, deşi era surprins. Auditoriul se aştepta la ceea ce anunţa muzica lui Beethoven — o revoluţie în muzică, schimbări esenţiale în conceptia componistică. Ca şi primele sale lucrări şi acest concert poartă încă o influenţă mozartiană. Se ştie că Mozart a adus concertul instrumental la un stadiu înfloritor, datorită unor noi raporturi între solist şi orchestră şi multor inovaţii curajoase pe care numai un geniu este în stare să le descopere. Bunăoară, la concertul lui Beethoven, solistul nu îşi face intrarea cu tema principală, ci cu o idee nouă, neauzită în expoziţia orchestrală, procedeu împrumutat de la Mozart. Cu tot relativul său conservatorism, concertul nr. 1 este primit şi azi cu multă bucurie de către public.

Urmează două concerte pentru două trompete — Concertul pentru două trompete şi orchestră în re major de Antonio Lucio Vivaldi şi Concertul pentru două trompete în re major de Francesco Onofrio Manfredini.

Nu se ştie cu ce ocazie sau în care circumstanţe a compus Vivaldi acest concert. Unele speculaţii spun că pentru o ceremonie petrecută în Bologna, altele se referă la faptul că este vorba despre încă o lucrare scrisă pentru elevii din şcoala/spital „La Pieta”, unde era profesor. Si azi, în secolul XXI, concertul este socotit o lucrare uimitoare. Acompaniamentul este format dintr-o orchestră de coarde, un contrast major cu sunetul specific al trompetelor.

Manfredini (1684-1762) a fost un violonist şi compozitor italian din epoca barocă. După moartea sa, o bună parte dintre compoziţiile sale au fost distruse. Au rămas însă unele manuscrise ale simfoniilor şi concertelor grossi care atestă faptul că era un compozitor realizat şi versat în stilul compoziţiilor italiene din epoca barocă. Concertul său pentru două trompete durează aproximativ 7 minute. Solişti vor fi Corneliu Meici, primul trompetist al Filarmonicii „Banatul” şi trompetistul Franz Tröster.

 Dirijorul concertului simfonic va fi maestrul Jozsef Horvath, care ne propune pentru final Simfonia nr.8 în si minor (Neterminata) de Franz Schubert.

Avea 25 de ani când probabil că dorea să scrie o simfonie în care toate părţile să fie organizate în măsura de trei. A scris prima parte în trei pătrimi, a doua în trei optimi, părţi pe care le-a terminat. A început să facă schiţele pentru partea a treia, tot în trei pătrimi, iar de aici proiectul a îngheţat, nu se ştie de ce. Schubert a mai avut lucrări neterminate, dar aceasta este singura care a trăit şi a făcut carieră mondială fiind scrisă doar pe jumătate. A fost iniţiată în 1822 şi descoperită abia după 43 de ani când a fost cântată la Viena de Orchestra Naţională sub conducerea lui Johann Herbeck. Au fost câţiva muzicieni care au încercat să finalizeze simfonia, dar au renunţat pentru că ar fi fost un mare risc şi chiar sacrilegiu, să completezi o atare frumuseţe magică cum este simfonia neterminată.

Mircea Tătaru