Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Vineri 12 Septembrie Ora 19

În cadrul Zilelor Enescu-Bartók, Filarmonica „Banatul” organizează mai multe concerte. Primul concert simfonic este programat pentru vineri 12 septembrie şi va fi dirijat de maestrul Radu Popa. Vom asculta patru lieduri de George Enescu,  Concertino în stil clasic pentru pian şi orchestră de cameră, op.3 de Dinu Lipatti şi L`ascension, 4 meditaţii pentru orchestră de Oliver Messiaen.   

Am aflat de la maestrul Radu Popa că nu este vorba despre binecunoscutul ciclu de cântece compus în 1908 pe versuri de Clément Marot op.15 şi orchestrat de Theodor Grigoriu, ci de patru lieduri înmănunchiate şi orchestrate de Erich Bergel. În interpretarea tenorului Marius Budoiu vom asculta trei lieduri compuse în anul 1898 la Paris  şi un lied compus la Bucureşti, în octombrie 1902. Le Désert este pe versuri de Jules Lemaitre, Le Galop  şi  Soupir (suspinul) sunt pe versuri de Sully Prudhomme. Toate trei au fost dedicate Mathildei Colonne. Al patrulea cântec se numeşte De la flaut la corn după un poem de Fernand Gregh şi a fost dedicat lui Edgar dall`Orso.

Concertul de deschidere al Filarmonicii din Bucureşti, stagiunea 1939-1940, l-a avut ca solist pe Dinu Lipatti, care a prezentat pentru prima dată Suita în stil clasic, pe care mai târziu o va denumi Concertino în stil clasic. Lucrarea concertantă, dedicată profesoarei lui Florica Musicescu, ne dezvăluie un tânăr compozitor de 19 ani, care tratează pianul în stilul lui Scarlatti şi Bach, dar cu un conţinut armonic destul de modern. Acest Concertino op.3 va fi interpretat în concertul de vineri de pianistul Mihai Ungureanu.

Oliver Messiaen s-a născut în 1908 la Avignon, Franţa şi a murit la 84 de ani, la Paris. A fost unul dintre cei mai mediatizaţi compozitori ai vremii sale. În timpul Primului Război Mondial, a fost pe front unde a căzut prizonier, fiind închis într-un lagăr din Silezia. Acolo a compus una dintre cele mai populare lucrări ale sale — Cvartetul pentru sfârşitul timpului. Mai apoi a devenit profesor la Conservatorul din Paris şi organist la biserica La Trinité. În Statele Unite s-a remarcat datorită uriaşei sale Simfonii „Turangalîla” comandată de Filarmonica din Boston, care durează o oră şi jumătate. Muzica sa este foarte apreciată în special datorită ritmurilor şi culorilor sale. A manifestat un interes aproape fanatic pentru rolul ritmului în muzică. A studiat intens vechile ritmuri greceşti, hindi şi în general toate stilurile şi formulele ritmice până la poliritmia stravinskiană. Deasemenea era maestru în culorile muzicale. Susţinea că vede culori atunci când compune, în sensul că le asocia cu diferite tonalităţi, sau fragmente melodice, dar nu ne-a lăsat nimic teoretic în legătură cu opiniile sale. Messiaen a fost foarte aplecat spre religie, foarte multe dintre lucrările sale dezvăluind credinţa sa în miracolele şi revelaţiile sfintelor scripturi. L`ascension, 4 meditaţii pentru orchestră ne vorbeşte despre ascensiunea lui Isus Christos spre ceruri. Pasajele din Scriptură şi poetica mistică ne oferă pasaje muzicale luxuriante, culori şi atmosferă extatică.

Mircea Tătaru