Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Vineri 24 Octombrie Ora 19

În cadrul manifestărilor muzicale TIMORGELFEST  Filarmonica oferă melomanilor timişoreni Recviemul în si bemol minor op.89 de Antonin Dvořák. Când a schiţat lucrarea, compozitorul nu a fost influenţat de pierderea vreunui om apropiat sau dispariţia unei persoane faimoase, ci, fiindcă era un catolic fervent şi dorea să lase o mare lucrare sacră în repertoriul universal. Se poate afirma că Dvořák, a fost cel care a primit confirmarea internaţională încă din timpul vieţii, faţă de alţi compozitori cehi. L-a ajutat mult şi Johannes Brahms, care l-a apreciat, l-a popularizat şi l-a ajutat să-şi publice unele compoziţii. Acest ajutor cât şi succesul repurtat în Anglia cu lucrarea sacră Stabat Mater şi mai apoi cu cantata Sfânta Ludmila, l-a determinat să compună ceva mult mai important, ceva care să-l  alăture compozitorilor mari din istoria muzicii. Lucrul la Recviem a durat mai multe luni, deoarece între timp a efectuat o vizită în Rusia la invitaţia lui Piotr Ilici Ceaikovski şi mai apoi la Londra. Premiera a avut loc la Birmingham la 9 octombrie 1891, compozitorul aflându-se la pupitrul dirijoral.

Mai apoi a fost cântat în mai multe ţări repurtând acelaşi succes ca la premiera din Anglia. Faţă de alte lucrări similare, această creaţie a fost structurată în două părţi, în total existând 13 mişcări. Textul liturgic este în limba latină, la fel ca în Recviemul lui Giuseppe Verdi, fiind cu 15 minute mai lung, ca întindere muzicală. Dvořák a fost influenţat de faptul că a compus Recviemul imediat după Simfonia a VIII-a, astfel că l-a conceput pentru un aparat orchestral şi vocal mare, în spiritul tradiţiei orchestrei romantice. Pe lângă orchestra simfonică şi corul „Ion Românu” pregătit de maestrul Iosif Todea, îşi dau concursul soprana Alina Todea, mezzosoprana Camelia Fornwald Docea, tenorul Daniel Zah şi baritonul Cristian Ardelean. Dirijorul concertului vocal-simfonic de vineri va fi maestrul Gheorghe Costin.

Mircea Tătaru