Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Vineri 17 aprilie

Manifestare muzicală de mare anvergură, Festivalul Internaţional Timişoara Muzicală, îmbrăţişat de aşteptata primăvară, debuteză vineri 17 aprilie ora 19 cu concertul simfonic care va fi dirijat de maestrul Radu Popa. Concertul Filarmonicii „Banatul” este realizat în colaborare cu Centrul Cultural German din Timişoara şi este susţinut de Institutul Goethe şi Ministerul German de Externe. Programul inaugural conţine Concertul pentru pian şi orchestră în mi bemol major op.3 de Martin Münch, lucrarea Semnale de Adrian Iorgulescu şi Concertul pentru vioară, violoncel şi orchestră în  la minor op.102 de Johannes Brahms.

Născut la Frankfurt în 1961, Martin Münch a studiat muzica şi filozofia la Mainz, iar compoziţia la Karlsruhe. Până în 1994 a fost profesor de pian la Universitatea din Bamberg. S-a aflat ca solist pe aproape toate scenele de concert din Europa. A fost invitat să concerteze în Brazilia, Japonia, Argentina şi în Statele Unite ale Americii. În medie susţine cam 30 de concerte anual. De multe ori scriem că interpretul multor concerte în primă audiţie a fost însuşi compozitorul. Iată un astfel de eveniment pe scena filarmonicii. Avem prilejul să ascultăm o lucrare concertantă interpretată de compozitorul ei.

Compoziţia lui Adrian Iorgulescu, Semnale, a fost creată în anul 1993 şi a fost interpretată pentru prima dată la Bucureşti în noembrie 1995. Activitatea prolifică a compozitorului s-a materializat în 3 simfonii, 4 concerte instrumentale, cvartete de coarde, cicluri de lieduri, piese simfonice şi camerale, lucrări corale şi muzică de film. În mai 2001, publicul timişorean a avut prilejul să-i cunoască opera — Revuluţia după Conul Leonida faţă în faţă cu reacţiunea de Ion Luca Caragiale. Iorgulescu este şi autorul a patru cărţi şi a unor articole şi studii de muzicologie şi estetică.

Concertul pentru vioară, violoncel şi orchestră în la minor, op. 102 de Johannes Brahms, care va fi audiat în încheierea programului simfonic, a fost compus în vara anului 1887 şi bineînţeles, a fost dedicat prietenului său Josef Joachim. Prima audiţie a concertului a avut loc la Köln, sub conducerea lui Brahms, avându-i ca solişti pe Josef Joachim la vioară şi pe Robert Hausmann la violoncel. Reeditând prin mijloace moderne vechiul concerto grosso pentru mai multe instrumente soliste, Brahms a îmbinat strălucit vechea tradiţie cu factura nouă corespunzătoare tehnicilor componistice ale vremii sale. Acest concert în care primează tehnica dezvoltării simfonice poate fi denumit o simfonie cu două instrumente soliste. Partitura viorii şi a violoncelului nu este un comentariu sau o însoţire a parcursului simfonic, ci este o adevărată piatră de încercare, atât prin exigenţele muzicale cât şi datorită dificultăţilor tehnice ale discursului. Gabriel Popa la vioară şi Filip Papa la violoncel, ne vor dezvălui atât frumuseţea acestui dublu concert cât şi calităţile lor de interpreţi.

Mircea Tătaru