Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Vineri 24 aprilie

Al doilea concert simfonic din cadrul Festivalul Internaţional Timişoara Muzicală este programat vineri, 24 aprilie, este realizat în colaborare cu Centrul Cultural German din Timişoara, fiind susţinut de Institutul Goethe şi Ministerul German de Externe. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Michael Hasel care ne propune spre audiţie următoarele lucrări: Preludiul Operei Maeştrii cântăreţi din Nürnberg de Richard Wagner, Concertul dublu pentru flaut piccolo, flaut de concert şi orchestră de Horia Şurianu şi Simfonia nr.8 în sol major op.88 de Antonin Dvořak.

Plecat la băi la Marienbad imediat după terminarea operei „Tannhäuser”, în 1845, Wagner citeşte într-o carte privind istoria artei şi literaturii germane despre concursurile ce se desfăşurau între cântăreţi, în epoca medievală. Îl încântă un atare subiect, deoarece putea compune o operă care să fie o continuare a celei pe care tocmai o terminase. Mai exista un motiv, dorea să speculeze subiectul, prezentând printr-o legendă străveche problematica actuală a muzicii timpului său. Având multe alte proiecte în minte, abandonează munca la „Maeştrii cântăreţi din Nürnberg”, cum dorea să se cheme noua operă. Aceasta mai putea aştepta. În toamna anului 1861, vizitând un muzeu din Veneţia, unde a fost invitat de prietenul său Otto Wesendonk, privind tablouri cu teme de muzică din secolul XVI, îi revin în minte vechile planuri despre maeştrii cântăreţi. Probabil şi influenţa frumoasei soţii a lui Otto, Mathilda, pe care Wagner o adora în taină, l-a determinat să reia lucrările la opera care va deveni cea mai cântată şi astfel cea mai cunoscută creaţie a sa. A terminat  lucrarea în octombrie 1867. Uvertura, care conţine majoritatea temelor importante şi care reprezintă personajele centrale, a fost scrisă mult înaintea finalizării operei. Wagner însuşi a dirijat-o în câteva concerte.

Compozitorul Horia Şurianu s-a născut la Timişoara în 1952. Acum este naturalizat francez, stabilindu-se la Paris în 1983. Este absolvent al Universităţii de Muzică „Ciprian Porumbescu” din Bucureşti, secţia de compoziţie muzicală. Multe dintre compoziţiile sale s-au născut ca urmare a unor comenzi ale unor instituţii culturale de prestigiu din diferite ţări. Desfăşoară şi o intensă activitate pedagogică fiind profesor asociat la Universitatea din Paris şi profesor de compoziţie la Conservatorul de muzică din Bagnolet. Munca pentru obţinerea diplomei de Doctorat în ştiinţele artei i-a oferit posibilitatea de a studia şi mai apoi de a publica articole de muzicologie. Geneza acestui dublu concert pe care-l vom asculta în primă audiţie mondială o vom prezenta în câteva cuvinte. Celebrul constructor de flaute Anton Braun, care se trage din cunoscuta familie de constructori de instrumente Braun din Timişoara, a construit un instrument nou, un flaut piccolo cu ambitus extins. Un exemplar a fost dăruit Filarmonicii din Timişoara, iar pentru a putea fi prezentat publicului meloman direcţiunea a cerut compozitorului timişorean Horia Şurianu să compună o lucrare care să prindă viaţă în festival. După cum ne spune compozitorul, lucrarea concertantă se inspiră din folclorul bănăţean, melodiile locului fiind tratate stilizat şi armonizate modal. Vom putea savura confruntările dintre cele două instrumente, de cele mai multe ori stârnind umorul. Este foarte important faptul că i se conferă noului instrument rol solistic, pe aceeaşi treaptă cu flautul, fiind scos din statutul său de până acum, de simplu component al orchestrei. Vineri seara pe scena Capitol îi vom asculta la flaut pe Ion Bogdan Ştefănescu şi la piccolo pe Vlad Alecsandru Colar.

Concertul orchestrei simfonice a filarmonicii se va încheia cu Simfonia a VIII-a în sol major, op.88, de Antonin Dvořak. Această simfonie suferă pe nedrept de o anumită umbră datorată faimei extraordinare cucerite de simfonia a IX-a —„Din lumea nouă”. De aceea, dirijorul Michael Hasel din Germania, doreşte să ne prezinte calităţile extraordinare ale acestei lucrări, să-i dezvăluie strălucirea, veselia şi optimismul cuceritor. Promisiunea acestor calităţi este dată şi de dedicaţia de la începutul partiturii, unde Dvořak mulţumeşte pentru că a fost ales membru al Academiei din Boemia şi apreciază felul cum instituţia încurajează artele şi literatura. Cea mai scurtă simfonie a sa (aprox. 36 de minute) a fost scrisă în 1889, într-un timp foarte scurt, mai puţin de trei luni. Premiera a fost la Praga în 1890 sub conducerea compozitorului.

Mircea Tătaru