Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Vineri 23 octombrie

Vineri, 23 octombrie, se va încheia Festivalul Internaţional de Muzică Nouă — Intrada, prin concertul simfonic organizat de Filarmonica „Banatul”.

Sub conducerea maestrului Mircea Holiartoc, vor putea fi audiate următoarele lucrări: The Mysterious Journey of Life de Gabriel Almaşi, Certo-Incerto-Concerto pentru pian şi orchestră de Violeta Dinescu, „Zarand”, pentru Theremin, ansamblu folcloric şi orchestră de coarde de Gabriel Mălăncioiu şi Concertul pentru orchestră de coarde de Remus Georgescu.

Profesor la facultatea de Muzică din Timişoara, doctor în muzică, Almasi este tot mai cunoscut datorită activităţii sale componistice, sala filarmonicii fiind des gazdă lucărilor sale.

Violeta Dinescu are o activitate impresionantă în domeniul compoziţiei, dar şi în cariera de profesoară. Din 1982 trăieşte în Germania. Este membră a Uniunii Compozitorilor din anul 1980. La ediţia  trecută a festivalului ea a fost prezentă cu lucrarea „Tabar”, un concert pentru percuţie şi orchestră. Această lucrare concertantă pentru pian, cu un nume surprinzător, are ca protagonistă pe pianista Andreea Olariu, membră a filarmonicii noastre.

Gabriel Mălăncioiu doctor în muzică,  s-a născut la Braşov în 1979. La Timişoara a ajuns frecventând studiile Facultăţii de Automatică şi Computere din cadrul Politehnicii, şi în paralel, între 2000 şi 2005, urmând şi cursurile Facultăţii de Muzică din cadrul Universităţii de Vest. Lucrarea sa este pentru Theremin, un instrument mai puţin cunoscut melomanilor. Din surse internet aflăm că Theremin-ul este un instrument muzical electronic. Acesta a fost inventat în 1919 şi patentat în 1928 de către un fizician rus Leon Theremin.

În afară de aspectul său neobișnuit, thereminului este de asemenea unic prin faptul că la el se cântă fără a fi atins. Este un instrument care constă dintr-o cutie cu două antene metalice care creează un câmp electromagnetic. Interpretul stă în fața instrumentului și deplasează mâinile în apropierea celor două antene; se formează un condensator între mâini și antene. Capacitatea câmpului electromagnetic variază în funcție de distanța dintre mâini și instrument. Solistul va fi Gabriel Almaşi. Soloul de saxofon va fi susţinut de Dorin Cuibaru, membru ala filarmonicii. La finalul concertului vom reasculta o lucrare a lui Remus Georgescu, care pe vremuri era des interpretată pe scena Capitol — Concertul opentru orchestră de coarde. Iată câteva gânduri ale profesorului universitar dr. Gheorghe Duţică, Universitatea de Arte „George Enescu” Iaşi: „ Anul 1965 aduce pe firmamentul componisticii româneşti o nouă lucrare de gen dedicată ansamblului de coarde, aparţinând compozitorului şi dirijorului Remus Georgescu – Concertul pentru orchestră de coarde. În contextul orientărilor şi tendinţelor stilistice de o dinamică fără precedent în cea de-a doua jumătate a secolului XX, Remus Georgescu va opta pentru o exprimare de tip neoclasic, cu evidente rezonanţe bartókiene. Când facem această afirmaţie (preliminară), avem în vedere un anume tip de organizare a materialului sonor – al cărui modalism ascultă de principiile simetriei palindromice – dar şi un specific al tratării proceselor macrotemporale, articulate după criterii de proporţie şi echilibru la nivelul binomului parte-întreg. Dacă adăugăm acestor fenomene un concept armonic de verticalizare a orizontalităţii (melodice), de emanaţie modal-simetrică (structuri-poliacord), vom avea tabloul edificator al unui discurs muzical substanţial, coerent şi expresiv”.

Mircea Tătaru