Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert - Vineri 8 iunie 2012

George GershwinAflat la pupitrul dirijoral al orchestrei simfonice timişorene, maestrul Gheorghe Costin ne oferă pentru vineri, 8 iunie, un program deosebit de atractiv format din lucrări celebre ale compozitorilor americani George Gershwin şi Leonard Bernstein. Dacă acum două săptămâni orchestra ne-a stârnit aşteptarea pentru acest tip de muzică, interpretând Concertul în Fa de Gershwin, acum avem prilejul să ascultăm un întreg program de această factură. Este vorba de „Un american la Paris” şi „Rapsody in blue” de Gershwin, iar la final de „West side story” de Bernstein.


Leonard BernsteinDupă succesul extraordinar cu „Rapsody in blue” şi mai apoi cu Concertul în Fa, urcat pe valurile încrederii în talentul său muzical, Gershwin, întâlnindu-l în New York pe Maurice Ravel, care susţinea un şir de concerte, îl roagă să-l accepte ca elev, pentru a se perfecţiona. Acesta i-a răspuns că mai bine să fie un Gershwin de mâna întâi decât un Ravel de mâna a doua. I-a recomandat să facă o călătorie la Paris şi să ia lecţii cu Nadia Boulanger. Acolo, în martie 1928, după ce-i cântă cam 10 minute din compoziţiile sale, aceasta-i spune că nu are ce să-l înveţe.

Cum avea o comandă pentru o lucrare de la Filar

monica din New York, profită de vizita la Paris şi compune un poem simfonic cu impresiile unui vizitator american în capitala Franţei. Aici reuşeşte pe deplin să pună pe note atmosfera pariziană, agitaţia şi zgomotul străzilor, diferite melodii inspirate de metropolă, dar şi fragmente mai mici sau mai mari în care se desprinde dorul de casă. Nu uită să pună în partitură şi claxoane de taxiuri sau de maşini private. Chiar a cumpărat din Paris claxoane pe care le-a dăruit orchestrei din New York pentru a fi utilizate la premieră.


De necrezut, Gershwin povesteşte în scrierile sale că celebra„Rapsody in blue”s-a născut în tren şi pe când zgomotul ritmic al vagonului îl pisa la cap, din lăuntrul larmei obsedante, a auzit în urechi muzica de la început la sfârşit, a intuit întreaga construcţie a rapsodiei. El precizează că nu temele le-a auzit- probabil le descoperise déjà- ci întreaga compoziţie, ca un întreg. Premiera a avut loc într-o după amiază de februarie a anului 1924. Paul Whiteman şi orchestra sa- intitulată Palais Royal Orchestra- a interpretat rapsodia în concertul pe care l-a denumit Un experiment în muzica modernă.

A fost un moment care l-a făcut celebru pe Gershwin, a revoluţionat muzica americană, mai apoi pe cea internaţională. Unii muzicieni, fericiţi că au un compozitor cu adevărat american, au spus că acest om remarcabil a scos o lady din jazz şi a introdus-o în sistemul muzicii culte. Atunci, la premiera de la Aeolian Hall din New York City, au fost prezenţi muzicieni de renume printre care John Phillip Sousa şi Sergei Rahmaninov.


West side story, în traducere, poveste din cartierul de vest, este o adaptare muzicală deosebit de reuşită a eternei poveşti de dragoste a lui Romeo şi Julieta. Celebra tragedie a lui Shakespeare se mută într-un cartier mărginaş din New York. Asistăm la lupta teribilă dintre două bande rivale, americani şi portoricani, care-şi dispută supremaţia în cartier. Se înfiripă o dragoste interzisă între liderul celor de la The Jets, Tony şi frumoasa Maria, portoricana de la The Sharks. După tensiuni şi lupte, Maria îl găseşte mort pe iubitul ei şi decide să se sinucidă, precum în vechea poveste.

Dar, americanii sunt puţin mai optimişti, totul se termină cu o împăcare generată de protestul energic al Mariei împotriva duşmăniilor şi luptelor. Premiera acestui Music-hall a avut loc la Washington DC, în august 1957, şi timp de doi ani a ţinut afişul, 772 de spectacole, după care a fost efectuat un turneu naţional. În 1960, Bernstein a extras o suită orchestrală de dansuri simfonice care urmează episoadele principale ale dramei.


După cum vom observa în seara de vineri de pe scena sălii Capitol, suita este o minune de diversitate melodică şi stilistică. Cine a văzut filmul, turnat în 1961, va savura din nou muzica acestui mare succes: West side story.
Mircea Tătaru