Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

ProPhilarmonia

<<  Octombrie 2019  >>
 Lu  Ma  Mi  Jo  Vi  Sâ  Du 
   1  2  3  5  6
  7  8  9101213
141516171920
212223242627
283031   

Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Vineri 8 noiembrie

Pentru concertul simfonic de vineri, 8 noiembrie, maestrul Radu Popa, dirijorul concertului, ne propune un program format din Uvertura „Focuri de artificii” de Georg Friedrich Händel, Concertul pentru două piane și orchestră în fa major, KV. 242 de Wolfgang Amadeus Mozart şi Simfonia nr.4 în do minor „Tragica” de Franz Schubert.

În octombrie 1748 s-a înfăptuit Pacea de la Aachen, care punea capăt Războiului pentru succesiune la tronul Austriei. Anglia a hotărât să organizeze pentru acest eveniment o gigantică sărbătoare şi l-a însărcinat pe cavalerul Servadoni să pregătească un mare foc de artificii. Händel trebuia să compună o muzică pentru aer liber, adecvată evenimentului. Astfel, arhitectul Servadoni a ridicat în Green Park o faţadă uriaşă în stil doric. Cu o săptămână înainte, Händel era gata cu lucrarea. Pentru a da o amploare sonoră puternică, au fost aduse 18 guri de foc de calibru mai mic lângă orchestră, care să sublinieze pasajele celor 120 de suflători. După lucrare, 101 tunuri trebuiau să anunţe începerea focului de artificii. La 27 aprilie 1749, după succesul teribil al muzicii, au început focurile, care puteau duce la o catastrofă. După ce artificiile s-au aprins foarte greu, focul a izbucnit cu mare furie, ceea ce a făcut ca mulţimea să se sperie, să intre în panică. S-au întâmplat multe accidente, mulţimea s-a îngrămădit haotic, astfel că oamenii se călcau în picioare în dezordinea produsă. Vom asculta uvertura acestei lucrări în deschiderea programului.

Mozart a compus trei concerte pentru pian în anul 1886, între care şi cel pentru trei piane şi orchestră în fa major, nr.7. Se mai numeşte şi Lodron, pentru că a fost compus pentru Contesa Antonia Lodron şi pentru ficele sale Aloysia şi Giuseppa. De aceea, fiecare partitură solistică conţine diferite grade de dificultate. Mai târziu, Mozart a transcris acest concert pentru două piane, probabil pentru a-l interpreta împreună cu sora sa, Maria Anna, cunoscută în familie sub numele Nannerl. Este varianta pe care o vom asculta vineri seara. Solişti vor fi pianiştii Manuela Iana-Mihăilescu şi Dragoş Mihăilescu.

Concertul simfonic se va încheia cu Simfonia a IV-a în do minor „Tragica”, de Franz Schubert. Se spune că deşi a trăit doar aproape 32 de ani, ar fi fost mereu, prin creaţie, în umbra lui Beethoven. Probabil că nu s-a impus prea mult deoarece avea o fire aparte. A fost mereu foarte modest, timid şi retras, era boem, mai mereu fără bani, trăind aproape de clasa mijlocie, intelectuali care iubeau arta şi muzica. Poate că este primul mare compozitor care nu a avut o sursă de finanţare din solistică sau dirijat. De altfel, este ciudat că deşi cunoaştea foarte bine vioara şi pianul, nu a compus niciodată vreun concert instrumental. Nu era impozant nici ca statură — spre un metru şaizeci, bondoc, faţă rotundă, gropiţă în bărbie, purtând mereu ochelari. A compus foarte multă muzică în puţinii ani de viaţă, dar scria incredibil de repede. Prietenii lui erau uimiţi de această calitate, existând multe referiri despre viteza cu care compunea.

Drumul parcurs de Schubert în creaţia simfonică este marcat, la început, de influenţa lui Haydn şi Mozart, de urmele lăsate de imensul prestigiu al lui Beethoven. Cu toate acestea, după părerea criticilor, creaţia sa este foarte puţin beethoveniană, fiind elegiacă, sveltă şi foarte melodioasă. Se poate spune că este primul poet liric din istoria muzicii.

Muzicologia afirmă că în această a IV-a simfonie, Schubert se desprinde definitoriu, prin subiectivarea emoţională, de cei trei mari compozitori amintiţi. A fost compusă în 1816 şi reperul frumuseţii ei este totuşi partea lentă, o pagină romantică tipic schubertiană. Schubert avea atunci 19 ani. A fost publicată abia la douăzeci de ani de la decesul compozitorului. Nu se ştie de ce Schubert a scris pe manuscris — „Tragica”. Este totuşi semnificativ faptul că doar Simfonia a IV-a şi Simfonia a VIII-a au fost compuse în tonalităţi minore.

Mircea Tătaru

Festivalul de Muzica Veche Timisoara

Festivalul de muzica veche 2019

Festivalul International "Iubiti Muzica Romaneasca"

afis 10-17 octombrie 2019 PREVIEW