Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

ProPhilarmonia

<<  Decembrie 2019  >>
 Lu  Ma  Mi  Jo  Vi  Sâ  Du 
      
  2  3  4  5  7  8
  91011121415
1617181921
23242526272829
     

Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Vineri 6 decembrie

Personaj legendar şi mitic, Moş Nicolae, ne aduce în dar pe scena Capitol un medalion Mozart, mai precis trei concerte pentru pian şi orchestră. Dirijorul şi pianistul Pascal Godart, împreună cu pianista Alexandra Mihaela Vizman ne vor oferi o demonstraţie elocventă despre diversitatea şi prospeţimea concertelor pentru pian ale genialului compozitor. Protagoniștii au ales pentru seara de vineri, 6 decembrie, concertele nr.13, 24 şi 23, respectiv cele cu numerele 415, 491 şi 488 din catalogul întregii creaţii mozartiene.

Instrumentul preferat al marelui compozitor a fost pianul, pentru care a scris 27 de concerte. În anul 1781 a hotărât să-şi continue cariera în marea capitală — Viena. A riscat astfel postul sigur şi călduţ de la Curtea din Salzburg pentru o incertă carieră în vestitul oraş muzical. Urma să se întreţină din compoziţie, profesorat şi din concerte solistice. Spera să obţină aprecierea mai marilor zilei şi a populaţiei locale. În toamna târzie şi iarna lui 1782 a compus o serie de trei concerte pentru pian, cunoscute azi sub numele de concertele vieneze. Primul concert pe care-l vom asculta, cel de-al treilea din serie, este în do major. Orchestraţia a fost făcută pentru corzi, dar şi pentru oboi, fagoţi, corni, trompete şi timpani. A compus şi o variantă numai cu cvartet de coarde, pentru a putea fi interpretată în spaţii mai mici, camere şi saloane. Tonalitatea, structura muzicală şi componenţa orchestrei, i-au determinat pe critici să asocieze concertul, oarecum, cu muzica militară. Prima audiţie s-a petrecut la Viena, la 23 martie 1783, la pian fiind compozitorul.

Urmează Concertul nr.24 în do minor, pentru pian şi orchestră K.V. 491. Acest concert, compus în iarna dintre anii 1785-1786 şi terminat în martie, a uimit încă odată lumea muzicală a vremii. Este deosebit de dens, dramatic, chiar furtunos la începutul primei părţi. Parcă anunţându-l pe Beethoven, care a admirat concertul mai apoi, evocându-l în multe ocazii, lucrarea este compusă în tonalitate minoră, conţine pasaje cromatice curajoase şi are cel mai complex aparat orchestral drept acompaniament. Multe personalităţi ale artei, dar şi ale lumii ştiinţei au apreciat în mod deosebit acest concert. Albert Einstein îl caracteriza „o explozie în întuneric, tragic, emoţii pasionate”. Richard Strauss a compus o cadenţă proprie când îl interpreta, dovadă peremptorie a admiraţiei şi respectului pe care le purta acestei minunate lucrări. Premiera a fost la 7 aprilie 1786, la Burgtheater în Viena.

Concertul care va încheia seara muzicală este Concertul pentru pian şi orchestră în la major nr.23 K.V.488. Este unul dintre cele mai reuşite, nu degeaba a fost ales pentru final. Este un concert luminos, abundent în melodii şi caracterizat printr-o poetică profundă, dar senină. În general, tonalitatea de la major are o semnificaţie psihologică la Mozart, majoritatea lucrărilor compuse în această tonalitate caracterizându-se prin seninătate, optimism, deschidere spre bucuriile vieţii.

Mircea Tătaru

Festivalul de Muzica Veche Timisoara

Festivalul de muzica veche 2019

Festivalul International "Iubiti Muzica Romaneasca"

afis 10-17 octombrie 2019 PREVIEW