Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Joi 17 APRILIE Ora 19

Joia Patimilor sau Joia Neagră este ziua când Iisus Hristos le-a spălat picioarele ucenicilor săi în semn de mare smerenie şi i-a trimis să pregătească Sărbătorile Pascale. În această zi plină de semnificaţii pentru creştini, Filarmonica „Banatul” oferă o seară de muzică în care locul central îl ocupă Marea Misă în do minor KV 427 pentru solişti, cor şi orchestră de Wolfgang Amadeus Mozart. În prima parte vom urmări Suite Pastorale compusă de Alexis-Emmanuel Chabrier şi Concertul pentru pian şi orchestră în sol major op.M83 de Maurice Ravel.

Chabrier a făcut parte dintr-o familie veche, ai cărei membrii erau cunoscuţi în partea centrală a Franţei drept oameni veseli, pasionaţi, buni dansatori şi cu preocupări în domeniul ştiinţelor. Emmanuel a primit lecţii de muzică de la 5 ani, iar la 16 ani compunea valsuri, polci, muzică pentru saloane. Era considerat compozitor autodidact. A avut un şoc în momentul când, fiind la Bayreth, a ascultat opera Tristan şi Isolda a lui Richard Wagner. De atunci, demisionând din postul de la Ministerul de interne, s-a dedicat în totalitate compoziţiei. Suita pastorală pe care o vom asculta în debutul concertului de joi, este primul fruct după călătoria la teatrul lui Wagner. Fiecare piesă din suită este simplă, robustă, plăcută şi foarte bine orchestrată. Ea a influenţat o generaţie întreagă de compozitori francezi,  printre care Ravel şi Poulenc. A murit la 53 de ani suferind de o paralizie generalizată. Conservatorul de muzică, dans şi dramă din Clermont Ferrand îi poartă numele.

Concertul în sol major pentru pian şi orchestră, a fost compus de Ravel între anii 1929 şi 1931. Vom observa structura clasică a acestui concert, dar şi vitalitatea sa excepţională, exprimarea  plină de curaj şi virtuozitate. Nici o urmă de presentiment în legătură cu tulburările serioase ale sănătăţii sale, de care era conştient. Mai mult, a introdus în mod substanţial în concert armonii şi formule de jazz, influenţe ale vizitelor în Statele Unite. Premiera a fost în 14 ianuarie 1932, la Paris, cu celebra Marguerite Long ca solistă. Premiera americană s-a petrecut la Boston în aprilie, acelaşi an. Noi vom asculta concertul în interpretarea unei bune prietene a publicului timişoarean, pianista Naoko Anzai.

Aflat în casa familiei Weber, Mozart le-a cunoscut pe cele două fiice ale copistului de partituri muzicale, Aloysia şi Constanze. Ele aveau trăsături comune, dar Aloysia se plasa mult deasupra, atât datorită calităţilor muzicale cât şi frumuseţii. Pe ea a iubit-o cu pasiune tânărul Wolfgang, de altfel singura iubire adevărată a scurtei sale vieţi. Atunci, de atâta fericire, s-a născut ideea de a compune ceva cu totul deosebit, o misă grandioasă. S-a oprit din proiect atunci când soarta a făcut imposibilă desăvârşirea iubirii lui, Aloysia căsătorindu-se cu altcineva. El a acceptat iubirea Constanzei şi destul de confuz, pentru că-i nutrea doar o prietenească afecţiune, s-a căsătorit cu aceasta. După slujba de cununie, Mozart s-a aşezat la orgă şi a interpretat, improvizând din două teme ale Misei. Mai apoi i-a revenit dorinţa de a finaliza marea lucrare vocal-simfonică. El nu a terminat în totalitate unele părţi, muzicologii explicând acest aspect ca pe un oarecare dezinteres, care se datora faptului că soţia lui era doar ecoul iubirii pentru Aloysia. Chiar şi la premiera de la Salzburg, din cauza Constanzei, care nu prea avea voce, Misa în do minor a fost primită cu multă răceală. A fost duşul rece care a risipit vălul iluziei artistice pe care l-a ţesut în jurul calităţilor muzicale ale soţiei sale. Iată cum această valoroasă operă mozartiană s-a născut dintr-o pasională iubire şi s-a finalizat într-o dureroasă neîmplinire. Din cele 18 părţi, vom asculta doar 12, care aparţin în totalitate lui Mozart, restul fiind completate şi orchestrate de alţi compozitori. Dirijorul concertului vocal-simfonic de joi, 17 aprilie, va fi maestrul Nicolae Moldoveanu. La marea Misă în do minor, alături de orchestra simfonică, îşi va da concursul corul „Ion Românu” pregătit de maestrul Iosif Todea. Solişti vor fi soprana Nicoleta Colceiar, mezzosoprana Mihaela Işpan, tenorul Remus Alăzăroaie şi basul Lucian Oniţă.

Mircea Tătaru